وزیر خارجه بر تسریع اجرای توافقات روسای جمهور ایران و تاجیکستان تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خبرداد فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید + ویدیو نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار استان قم با حضور رئیسی افتتاح شد بلوغ ایران در حوزه دانش و صنعت هسته‌ای
سرخط خبرها

رئیس سازمان انرژی اتمی: ۵۰ نوع رادیو دارو تولید می‌کنیم

  • کد خبر: ۱۹۹۷۴۷
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
رئیس سازمان انرژی اتمی: ۵۰ نوع رادیو دارو تولید می‌کنیم
آیین رونمایی از سه رادیوداروی تشخیصی و درمانی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار امروز برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد اسلامی گفت: سال گذشته در همین ایام گفتیم سازمان در توسعه رادیوداروها، اثربخشی آن‌ها در بخش رادیوداروی درمانی و دقت و قدرت تشخیص تمرکز می‌کند و این سه رادیودارو نتیجه این تلاش است.

وی گفت: ۵۰ نوع رادیو دارو تولید می‌کنیم و ۱۰ رادیودارو نیز در فرایند بالینی قرار دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: رادیودارو‌ها عمر کوتاه دارند. هر دوز این‌ها در بازار امروز متوسط ۴ هزار دلار است و به لحاظ تحریم و گران بودن امکان واردات آن را نداریم، اما خودمان با تلاش متخصصان آن‌ها را تولید کردیم.

اسلامی درباره مذاکرات درباره دو مکان دیگر پادمانی تصریح کرد: با این تعریف که آژانس گفت ما دیگر سوالی نداریم می‌گوییم موضوع دو مکان بسته شده است و درباره دو مکان دیگر هم روشنگری و صحبت شده و امیدواریم اراده سیاسی بستن این موضوعات وجود داشته باشد مثل آنچه در قالب پی ام دی انجام شد.

وی درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام در رابطه با کیفیت همکاری ایران در چارچوب برجام و پادمان جامع گفت: ما در چارچوب پادمان همکاری و عمل می‌کنیم و وقتی آن‌ها بازرس معرفی می‌کنند ما حق داریم بررسی کنیم و هیچ مقام و قانونی اجازه ندارد بازرسی را به ما تحمیل کند. استفاده از واژه «محکوم می‌کنم» فاقد وجاهت قانونی است.

اسلامی اظهار کرد: ما حدود ۱۲۰ بازرس را پذیرفتیم و همین الان که خدمات شما هستیم، دو بازرس به طور سرزده و البته در چارچوب پادمان بازدید دارند. این‌ها یک امر تعریف شده است. هیچ فعالیتی غیر از چارچوب پادمان و ان پی تی بین ما و آژانس وجود ندارد. آژانس گزارشی که می‌دهد بر اساس برجام است و این یک امر روشن است، اما وقتی طرفین دیگر به تعهداتشان عمل نکردند فشار سیاسی و روانی به ایران که عین برجام عمل کند، درست نیست و به این مساله هم پاسخ دادیم.

اسلامی گفت ما در بیانیه تهران اعلام کردیم در اسفند ماه، طبق چارچوب همکاری‌مان بر مبنای ان پی تی و پادمان جامع عمل می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مکان‌های باقی مانده گفت: امیدواریم تعاملات‌مان در این مورد هم ادامه یابد که در این دو مورد هم به سمت بسته شدن برویم.

وی درباره اجرای برجام اظهار کرد: در موضوع برجام فقط آمریکا از ان خارج شده و کشور‌هایی که باقی ماندند به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. ما در چارچوب برجام ملاک‌مان قانون راهبردی است و هدف ما لغو تحریم‌هاست. این یک تعهدی است که ایجاد شده و ما بی‌تعهدی نکردیم. این‌ها به برجام می‌گویند «JCPOA» در حالی که ما به آن می‌گوییم «ICPOA» چرا که این ایران است که دارد به آن عمل می‌کند.

اسلامی درباره موضوع بازرسان و برخی اظهارت در مورد اینکه ایران بازرسان را اخراج کرده است با رد این ادعا اظهار کرد: ما هیچ بازرسی را اخراج نکردیم. پنج تن از بازرسانی که ما اعتبارنامه آن‌ها را تایید نکردیم اصلا به ایران نیامده بودند و بعد از لغو اعتبارنامه پنج تن، اعتبارنامه پنج تن دیگر را تایید کردیم. ما در یک کمیته‌ای این‌ها را ارزیابی می‌کنیم و آن‌ها که تایید می‌شوند اجازه ورود پیدا می‌کنند. خیلی از این‌ها اصلا به ایران نمی‌آیند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تهدید رژیم صهیونیستی به استفاده از سلاح هسته‌ای در غزه گفت: نه تنها وزیر اسرائیلی تهدید به استفاده از بمب هسته‌ای علیه غزه کرد، بلکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ایران را در سازمان ملل تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرد. ما این مسائل را در نامه‌ای به آژانس متذکر شدیم و مدیرکل باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند. اسرائیل عضو ان پی تی نیست و آژانس باید پاسخگو باشد و به وظیفه ذاتی خود برای شفاف سازی عمل کند. این نامه را ما رسما برای همه کشور‌ها فرستادیم. در نشست اخیر شورای حکام این مساله در دستور کار قرار نگرفت، اما کشور‌ها به این مساله پرداختند و با اقدامات و مصاحبه‌هایی که مدیر کل داشت نشان دادند یک نهاد بین‌المللی هسته‌ای از مسیر خود خارج شده و ابزار دست صهیونیسم و استکبار است.

وی تصریح کرد: به لحاظ کمی و تجهیز صنعت رادیودارو اقداماتی را انجام دادیم و پروژه تترا در این راستا در حال ساخت است و سال آینده افتتاح می‌شود و ظرفیت ما را پنج تا هفت برابر افزایش می‌دهد.

اسلامی درباره تولید برق اتمی در کشور اظهار کرد: هدف گذاری برای بیست هزار مگاوات است و در حال حاضر نیروگاه واحد اول در حال تولید برق است و واحد ۲ و ۳ در حال ساخت است و چهار منطقه دیگر را تعیین کردیم برای ساخت نیروگاه. با توجه به شرایطی که برای تامین مالی تعریف شده و کارگروه ویژه‌ای که به دستور رییس‌جمهور با حضور معاون اول تشکیل می‌شود این مسایل در حال پیگیری است. امیدواریم تا پایان دولت چهاردهم بتوانیم دو نیروگاه هزار مگاواتی دیگر را به شبکه برق متصل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پرتودهی گفت: فاز اول طرح که کل مناطق ۱۲ گانه را می‌توانیم با یک سامانه پرتودهی تحت پوشش قرار بگیرد ساخته شده است و سامانه‌ها ساخته شده است و چشمه‌های رادیواکتیو مورد نیاز را تامین کردیم و امروز ما در مقطعی هستیم که بتوانیم در قطب‌های تعریف شده آن‌ها را مستقر کنیم و این یک گام بزرگ در راستای امنیت غذایی و توجه به سلامت کشور و کم کردن ضایعات کشاورزی و غذایی و زدودن آفات است که امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم پنج مرکز را راه‌اندازی کنیم.

وی درباره توسعه منابع انسانی و تحقیق و توسعه اظهار کرد: سازمان در خود و در تعامل با دانشگاه‌ها پروژه‌های زیادی در دست دارد. پژوهشگاه ما حدود ۲۳۰ پروژه تحقیقاتی را دنبال می‌کند. در سال ۱۴۰۰ مجموع قرارداد‌هایی که داشتیم ۲ میلیارد تومان بوده، اما الان به حدود ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: انواع مولد‌های پرتو و شنابدهنده‌ها هر کدام در یک کاربردی تاثیر دارد در بهبود کیفیت زندگی. مهم است که ما بتوانیم ظرفیت و قابلیتی ایجاد کنیم تا این مساله در کار‌های خدماتی و صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار گیرد. اینکه سامانه‌ها را بومی طراحی می‌کنیم مهم است. گام دیگر این است که این سامانه‌ها را مستقر کنیم. در قزوین اولین شتابدهنده را نصب کردیم و محصولاتی که در آن پرتودهی می‌شود عمدتا در بخش ساختمان، دریایی و صنعت مهم هستند به ویژه صنایع که در معرض آتش گرفتن هستند و این تکنولوژی موجب می‌شود یک عایق بندی کامل داشته باشند.

اسلامی درباره پیشنهادی که گفته می‌شود در اواخر مهرماه از سوی ژاپن برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام مطرح شده است گفت: آمریکا از برجام خارج شد و الان هم برای بازگشت به برجام مشخص است باید اول تحریم‌ها را لغو کنند در آن صورت ما هم به تعهداتمان برمی‌گردیم. اگر هر کشوری پیشنهادی دارد باید بر همین اساس عمل کند. همه مذاکرات برای لغو تحریم‌هاست و اگر هر طرحی در این چارچوب ارایه شود قابل بحث است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا در خصوص فروش آب سنگین ایران به کشور‌های دیگر از جمله به آمریکا در شرایط کنونی تصریح کرد: ما آب سنگین خود را به طور رسمی می‌فروشیم. آمریکا یک مرتبه خرید کرده و امروز هم متقاضی از کشور‌های دیگر داریم. استراتژی ما این است آب سنگین را فرآوری کنیم و از مشتقات آن استفاده کنیم، اما با یک ملاحظاتی که در چارچوب مقررات است.

وی درباره مشکلات پروازی برای صادرات رادیودارو‌ها گفت: در زمان کرونا ما در این بخش به مشکلاتی برخورد کردیم و الان هم هنوز مشکلاتی وجود دارد و سعی داریم آرام این مسائل را حل کنیم.

اسلامی در ادامه درباره تولیدات سازمان در حوزه پلاسما گفت: پلاسما دامنه گسترده‌ای را تحت پوشش قرار داده است. ما زودترین نتیجه‌ای که گرفتیم برای معالجه بیماران دیابتی است که در این روش سعی می‌شود تا زخم بیماران دیابتی به قطع عضو منجر نشود. در چند کار کلیدی کارمان را شروع کردیم و در روز‌های آینده یک مرکز پلاسما درمانی بهره می‌شود. در بحث بالینی در بیمارستان شهدای تجریش پلاسما مورد استفاده قرار می‌گیرد و ان‌شاءالله در کل کشور هم آن را توسعه خواهیم داد. در بخش سم زدایی و باغات اولین کارخانه‌ای که با کمک پلاسما تولید کردیم تا قبل از پایان سال جاری بازآفرینی و افتتاح می‌کنیم و پلاسما از این طریق در بخش کشاورزی ورود پیدا می‌کند. البته از پلاسما برای تصفیه پساب‌های خطرناک و صنعتی و شیرابه‌ها استفاده خواهیم کرد و فاز‌های آزمایشگاهی و مهندسی آن طی شده و در همین امسال در یک شهر برای شیرابه شهری پروژه مان اجرا میَ‌شود.

اسلامی در خصوص همکاری هسته‌ای با عراق گفت: کشور عراق برای رادیودارو با ما تفاهم کرده و اکنون رادیودارو به آن کشور ارسال می‌شود. اگر تمایل باشد ما آمادگی داریم که همکاری‌های دیگر داشته باشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->